July 2, 2011

Proton Saga FL 2011: 3ds Max with Ambient Occlusion

This is my countless try to make a rendered image using Ambient Occlusion, Environment/Background Switcher and Matte/Shadow Reflection in 3ds Max.


6 comments:

  1. good job!

    background tu 1,2,3 tu gambar 3d kan?

    ReplyDelete
  2. Maksud hang gambar render? Maka kalau gambar render, maka benarlah ia.

    Gambar render pakai Environment and Background Switcher, lantai pakai Matte Shadow Reflection dan overlap dengan Ambient Occlusion (guna photoshop)

    Gmbr belakang tu bukan 3d model. Kalau 3d, keras comp aku nak render. huhu

    Banyak lagi laaa tak betul. Lighting masalah sikit. tak pandai main lighting..

    ReplyDelete
  3. bro..

    kalau render kereta.. cuba try dari eye level.. maksudnya kedudukan camera sama tinggi dengan mata penonton/manusia.

    sebab render bro sekarang nampak kameranya lebih tinggi dari eye level, jadi kereta tu nampak kecik dan x normal.

    lagi satu tips, kalau guna gambar, cuba try guna gambar background yang memang dah ada kereta dlm tu. kemudian bro adjust kamera dlm 3d sampai match saiz 3d kereta dengan kereta dalam gambar tu.

    ReplyDelete
  4. Tq bro..

    Cadangan yg bernas dan sepatutnya saya kaji dan belajar.

    Untuk render photo ni, saya cuba praktikkan kaedah 'grid matching'. Tengok kat tutorial orang lain. Tapi saya tak masukkan aspek eye level laa..main try an error je.

    Dan lagi satu, render tu semua tak pakai camera. Pakai perspective je. Punyalaa malas..hoho

    ReplyDelete
  5. hehe kita sama2 belajar.. kongsi tips~

    ReplyDelete
  6. Saya lemah dalam bab lighting nih..ada tips nak belajar gak..http://razali-karyaku.blogspot.com/

    ReplyDelete