September 28, 2009

Proton Savvy IRC Concept

28 Sept '09, JB :Setelah artwork dahulu di-revoke, yg ini adalah artwork yg telah dsiapkan dlm bulan Ogos 2009 (lebih kurang). Artwork kali ini menggunakan hampir semua pengetahuan saya dlm 3DS Max(yg tak seberapa ni).

Pembinaan model berdasarkan model sebenar sedia ada dengan penambahan pada gubahan bumper dan mud-guard inspirasi daripada model Satria Neo S2000. Pembinaan mengambil masa lebih kurang 4minggu serta teknik rendering menggunakan Mental-Ray.

Masih banyak yang perlu saya pelajari terutama dari aspek ketepatan dan smoothness. Dalam artwork ini,saya tidak menumpukan perhatian pada pemakaian material mapping. Sebaliknya mengutamakan aspek konsep dan kepelbagaian penggunaan yang boleh diketengahkan pada model Savvy ini.

29 Sept '09, JB: Sehingga tarikh ini saya sedang menyiapkan satu model utk segment city car. Saya akan cuba hasilkan satu artwork yang mempunyai identiti sendiri satu hari nanti.

Gambar kanan ialah model Mitsubishi Evo10 yg belum di'pakai'kan material mapping. Atau lebih tepat, clay rendering bagi menunjukkan yang konon2nya keta tersebut dlm peringkat clay modelling. Rim model adalah mengikut citarasa sendiri. Gambar berikutnya ialah model yang diwarnakan, xsiap lg sehinggalah artikel ini ditulis, ia masih ditakat itu.


Gambar terakhir ini merupakan projek terkini saya.Bukan model ciptaan sendiri, tetapi adaptasi daripada produk keluaran syarikat yang berpengkalan di Rep. Czech, iaitu TPCA. Model berasaskan jenama Toyota Aygo, Peugeot 107 dan Citroen C1. Kali ini saya lebih berhati2 melayangkan garisan2 dan cuba utk membuat kesan gap supaya ia lebih realistik. Namun mgkn terdapat kesilapan semasa construction, rear end model ini kelihatan seperti Perodua Viva laa plak.

Jadi dah tak original plak dah..xpelah.Anyway, sasaran saya utk model ini ialah untuk menyuntik ciri2 eropah.(Mata org Malaysia ni ssh nk terima design europe)..ok



Sekian kali ini..Wasalam

12 comments:

  1. mmg respect la! :)

    hebat, hebat, hebat!

    ReplyDelete
  2. perghh..memang best...caya la bro..leh kita work out sbagai 1 team ngan Chaku & lain2 nanti ye..

    ReplyDelete
  3. Sila byk tunjuk ajar.artwork Chaku lagi kow2 cntik.

    ReplyDelete
  4. best Savvy tu.. macam S2000.. cubaan yang baik laa bro.. caya la~!!

    ReplyDelete
  5. Bro Fridz,
    Smart design2 ko. Mmg komited buat 3d kereta sampai 4 minggu tu, respect2!.

    Saya pun ade wat 3d car guna 3ds max gak tapi dlm byk2 semua jadi garbage yg xleh diteruskan haha.

    Pendapat saya ialah bro Fridz bleh try separatekan parts by parts cam bumper, pintu dan hood and extrude. lagi nampak tebal dan smart.

    Buat pertama kali saye buat keter 3d jadi iaitu Gen2. bro Fridz bolehlh comment sy punya dan boleh juga kita kongsi idea n tips.

    http://www.facebook.com/photo.php?pid=14473&l=8bfbfae157&id=100000387952281

    ReplyDelete
  6. Thanks Bro..Betul ko ckp tu. artwork yang aku tunjuk dalam blog ni ialah model yang aku rasa 'bolehlaa' ditunjukkan kat orang awam. Sebenarnya byk scrap/garbage daripada yang ditunjukkan kat sini.

    Untuk model 3d yang akhir2 ni baru aku adoptkan teknik extrude dari inset (lebih kurang 0.3-0.4 lebih kurang. Penah separatekan hood dan di-shell-kan hood tersebut supaya nampak tebal dan realistik, tapi aku rasa ada sesetengah keadaan teknik shell tak sesuai (jadi bertindan pulak dengan front fender) dan aku guna teknik extrude semula.

    BTW, thanks bro, susah nak cari geng ni..

    ReplyDelete
  7. Saya cdgkan jgn guna shell. nanti ada problem masa render.

    buat cam biasa, pastu bro select setiap satu section(hood, pintu, fender) by polygon mode, kemudian "detach" polygon tersebut (satu per satu yer). Pastu extrude sikit je dlm 0.009m untuk setiap polygon tersebut (saya ikut ukuran metric meter).

    pastu select seluruh hujung edge polygon tadi (yg mengelilingi polygon tu, edge kat dlm xperlu), pastu chamfer by 1. last skali letak "mesh smooth" modifier, set iteration kpd 2.

    harap bro phm ape sy ckp ni hehe. apape kite bincng kat FB pun bleh

    ReplyDelete
  8. Xde hal punya, saya faham terminology yang awk sebutkan tu..Memang saya apply teknik extrude. tapi xpernah cuba chamfer dan mesh smooth modifier..

    Kebanyakan modeling saya pakai turbosmooth dan iteration set pada 3 utk dapatkan edge yang lebih halus.

    Berkenaan extrude saya biasa tak detach komponen eg. pintu,hood daripada main body. tapi saya pilih polygon dan apply inset utk setiap komponen kemudian baru extrude. Kaedah tu leceh tapi result cantik.

    anyway bro, awk ada web blog tak?kalu ada attach link,bleh byk sembang. (tak berapa aktik FB ni..serabut kadang tu.hehe)

    ReplyDelete
  9. Bro animous, nak tanya, lighting setup utk artwork gen-2 awk tu camne?boleh ajar sikit? cantik lighting setup tu...saya xberapa pandai.

    ReplyDelete
  10. bro fridz.

    agak susah nk explain dlm ni sbb perlu screenshot.

    Tapi saya dapati lebih senang nak setup lighting dalam 3ds max 2010 berbanding 3ds max yang lama, mcm saya try dlm 3ds max 9. Dia ada satu function nama dia photographic exposure control.

    Saya akan explain dlm blog saya x lama lagi. (dah nk dkt 2 bulan x update kot)

    ten-hundred.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. seperti yang dijanjikan ini cara saya buat lighting untuk 3d model saya.

    http://ten-hundred.blogspot.com/2009/11/tutorial-how-to-create-realistic.html

    ReplyDelete
  12. Thanks bro...i got it.wachaaa..

    ReplyDelete